Sunday, December 12, 2010

tech talk (ezt a bejegyzest a szamitastechnikaban igencsak jartas baratainknak ajanljuk)

felvazolom a helyzetet: kb ket hettel ezelott kezdodott el az a technikai folyamat aminek most egy ujabb krizispontjan vagyok. C laptopjat elerte egy, majd megegy, majd megegy malware spyware kategoriaba eso virus. korabban sosem volt gondunk ilyen behatolokkal, ezert egy kis idobe beletelt mig folismertem mit csinalnak. az egyik utat nyitott a masiknak (nagyon okosan), majd vegul a desktopot is leblokkkolta valamelyik. miutan mindegyiktol megszabadultunk jott egy het nyugalom, majd az ujrazas. amugy is ugy voltunk vele hogy ideje lenne ujratelepiteni a gepet, hat itt volt az alkalom arra hogy szepen lementegessek minden adatot dvd-re (dokuk, zene, filmek), aztan ujrahuzzuk a windows xp sp2-t, amit C kapott ehhez a laptophoz (dell inspiron e1405).

megvolt - eletemben eloszor megcsinaltam ezt is. ez talan furan hangzik (hiszen mar legalabb 15 eve hasznalok szamitogepeket, illetve az internetet), es magyarazatkent Terry Pratchettet egyik karakteret, Mustrum Ridcully a Lathatatlan Egyetem rektorat kell megideznem, ugyanis se o se en nem vagyunk erdekeltek olyan problemak megerteseben es megismereseben, amiket valaki mas a kozvetlen kornyezetunkben mar sokkal jobban ert. eddig szerencses voltam, mindig akadt valaki karnyujtasra, aki ki tudott huzni a technologia slamasztikakbol. hat most nincs.



nemi utanaolvasas utan vegul kedden este ujrahuztuk a windowst. siman ment az egesz, majd amikor csatlakozni akartam az internetre, akkor jottek a problemak. no es akkor most kezdodik a veleje:

mos egy fizetos wifi szolgaltatasunk van otthon, azt probaltam elerni. persze nem ment, fingom sem volt rola hogyan csatlakozhatnek. elvittuk a gepet edwardhoz meg noahhoz, ahol modemmel osszekotott routerrel csatlakoztattuk a gepet egy 1394es kabellel. gondoltuk menni fog, hat nem. megprobaltunk egy csomo mindent, es vegul arra jutottunk, hogy a gep nem talalja az IP cimet. sehol sem.

oke, a windows feluleten belul nem megy, hat jon a command prompt.

ipconfig                        - semmi
ipconfig /renew             - semmi
ipconfig /release           - semmi
ping                            - semmi

Ezzel es az ebben rejlo lehetseges variaciokkal bajlodtunk penteken. Szombaton egy kovetkezo lepeskent elkezdtem forumokat keresni, ahol hasonlo a tema, hatha valakinek mar volt ilyen baja.

kaptam egy csomo tanacsot, amiket szepen vegig is probalgattam de sehova nem jutottam veluk.

volt aki azt mondta, telepitsek egy uj tcpip.sys file-t, mert az elozo korrupt lehet. ezt a kutatast edward gepen csinaltam persze, amin orommel suvit a wifi internet, a ket gep egymas mellett, szoval probalgathattam mindent. illetve edward gepe elegge jol be van biztositva, igy amikor majdnem letoltottem egy patch file-t a tcpip.sys lecserelesere, akkor jott az uzenet, hogy ezen az oldalon virus van. a google nemsokara meg is mondta, hogy ez egy ujabb spyware, szinte mar meg sem lepodtem.

olvastam tovabb, es olyan oldalakra jutottam amik a kovetkezo parancsokkal ismertettek ossze:

netsh
netsh int ip reset
winsockfix
stb, stb,...

meglepo modon olyan oldalak is akadtam amik pontosan az en problemamat irtak le, azaz mal- es spyware fertozes utan ujrahuzott windows xp sp2 nem talal ip address-t. nehany pelda az oldalakra:

lenyegeben most ott tartok, hogy gyanithatolag az elozo ferozesek korrumpaltak a winsocketet, ami fingom sincs hogyan oroklodhet egy ujrainstallalasnal. hogyan?! HOGYAN B+?! es hogyhogy nem tudom kijavitani?

most vasarnap del van. reggel megint ujraztam a windowst, hatha. hat nem. hat egy cseppett sem mukodik. persze azert is szerencsetlen a helyzet mert otthon csak ez a bena wifi internet van, kb arra jo hogy naponta nehany orat akadozva netezzek, amugy meg foldughagtom a seggembe. szoval ez nem nagy segitseg. mindjart felteszem ezt a postot egy pendrivera es elviszem a konyvtarba feltolteni.

de meg elotte egy korkerdes:
mi van ha ahelyett, hogy a windows bootlemezre hagyatkozva inteznem az ujrazast (vagyis inkabb az abba beepitett formattalast), egyszeruen inditaskor a shift+F8 hasznalataval eljutnek a dos felulethez, es ott formaznam meg C: meghajtot. (a D: mar megvolt command promptbol). utan pedig ujrabootolas a lemezrol es ugy telepiteni.

es egy masik korkerdes:
vagy telepitsek egy masik windowst? ha igen, melyiket?

az igenleges valasz eseten egy ujabb ehheza kapcsolodo korkerdes:
esetleg valaki tudna nekem hozzaferest biztositani egy ilyen install lemezhez? az itteni ismeretsegi koromben egyelore nulla informacio-kaloz van.

mi bonyolitja a helyzetet?
az hogy nem akarok kalozkodni se a konyvtarban, sem edwardnal, ergo nem hasznalhatok most rapidshare-t, vagy mas letolto klienst. ellenben egy olyan nagymeretu filekuldo megoldas, mint mondjuk a toldacuccot.hu gondolom gyanutlan megoldast jelentene barhol. ez most korulmenyeskedesnek tunhet, de itt teljesen mas a helyzet adalopas szempontbol, mint otthon, es amig nem ismerem ki magam benne, addig nem vagyok bator.

5 comments:

  1. Most nyilván én leszek majd a gonosz, hülye Linuxmániás ökör, de... Innen letöltöd a SuSE Linux install-DVD image-et:
    http://www.opensuse.org/
    Kiírod szépen DVD-re. Feltelepíted, és boldogan használod, a windowsra meg szarsz.

    ReplyDelete
  2. http://releases.ubuntu.com/lucid/

    +1 csak én Ubuntut használok, ez az utolsó LTS, nekem Dell géppel még nem volt soha gondom a telepítéssel...

    ReplyDelete
  3. hah! ez aztan a mestervagasos megoldas. nyitott is vagyok ra, csak tobbet kell tudnom roluk. utana fogok olvasni.

    milyen ezeknek a kompatibilitasa a windowsos programokhoz? vagy ezt minden program eseten mas? egyelore ez a fo kerdesem.

    ReplyDelete
  4. A wines kimeneti fájlokra mindig van kompatibilis megoldás, tehát meg tudod nyitni Linux alatt is. A programok helyett a megfelelő linuxosat kell használni...

    ReplyDelete
  5. ..nem vagyok épp szakértő, és nagyn régóta vonz a SuSe mint megoldas win helyett, de arról még sosem olvastam, h 'minden' wines progira lenne linux megfelelo.....erdemes utanaolvasni sztem, annak alapján, amit használsz.....és ha lemondtal az adataidrol(mert ugye látom, h formattalni akarsz megis) akkor ...ja hogy nem akarzs kalozkodni...akkor semmi...ja, de várjá: itt: (fogadjunk,mostanra már túl vagy az egészen...hát ez van ....én chunk-methodban olvasom blogod) http://www.szoftverbazis.hu/szoftver/easeus-partition-manager-home-edition-v3-5-WC14.html

    ReplyDelete