Thursday, May 29, 2014

a hipsterek mellet a muveszektol

ver meg ki a viz. minden heten akad egy vagy ket vasarlo a boltban, aki a kasszanal megemliti, hogy o bizony muvesz - i am an artist. szemrebbenes nelkul. hogy o muveszetet csinal. i create art.

ennel semmitmondobb onleirast nem nagyon tudok elkepzelni. talan csak azt amikor azt mondja valaki: en egy szemely vagyok.

a hipstereknek a javara kell irjam, hogy legalabb nem mondogatjak magukrol hogy hipsterek, sot altalaban inkabb tagadjak. nem mintha nem mondananak eleg ostobasagot.




a muveszek persze ennel sokkal nehezebben behatarolhato kategoria. az "en muvesz vagyok" bemutatkozoval nekem ket alapveto problemam van. 

az egyik az hogy abszolut nem specifikus. sokkal realisabbnak tartom azt amikor az ember szobraszkent, festokent, koltokent mutatja be magat, bar igazabol ez sem jelent tul sokat. attol hogy valaki szobrokat keszit vagy vasznakat fest, meg kozel sem valoszinu, hogy ebbol fenn tudja tartani magat. ha pedig valaki csak sajat maganak kesziti ezeket a termekeket, aztan a padlason, garazsban, szuterinban tarolja oket, akkor muvesz? ha nem er el semmit a muveszetevel (az onpromocion kivul), es kocsmaban pultozik az ember hogy fizetni tudja az alberletet, akkor muvesz, vagy pultos? nyilvan itt arrol van szo hogyan szeretnek latni magukat az emberek, ahelyett hogy valojaban mirol is szol az eletuk.
persze en ezt a kassza mogul nem tudom megallapitani, szoval nem helyem feltetelezni hogy melyik muvesz piackepes alkoto valojaban, bar amikor fillerekert vasarolgat a muveszno a thift storeban, akkor nem csak azt merem feltetelezni hogy tudatos, ujrahasznalasban komolyan hivo vasarol, hanem azt is hogy valoszinusithetem, hogy nem adott el sok mindent mostanaban. 

a masik problemam a "muvesz vagyok"-kal az az hogy szerintem akkor legitim az hogy valaki tenylegesen muveszi erteku termekeket alkot, amikor az nem o maga allitja, hanem valaki mas mondja rola. ez mar az egyetemen, szegeden, borzasztoan zavart, amikor mondjuk wst mondta azt magarol hogy o muvesz. nem ertettem soha ezt az elore sietest. miert nem tudjak ezek az emberek kivarni, mig mi, a tobbiek eldontjuk magunk azt hogy muveszetkent tekintunk arra amit produkalnak vagy sem?

No comments:

Post a Comment