mindez persze nem jelenti azt hogy ne lettek volna elorelepesek. a legfontosabb talan LBJ, azaz Lyndon B Johnson elnoksege alatt kerultek bevezetesre. LBJ az allamok 36. elnoke volt 1963 es'69 kozott. o az aki bevezette a Medicaid es Medicare programokat, amik lenyegeben igyenes egeszsegugyi ellatast jelentenek a 65 ev felettiek szamara (Medicare), illetve a melyszegenysegben elok es a rokkantak szamara (Medicaid). csak hogy ertsetek, hogy milyen szegenynek kell ehhez lenni: amikor C 15 dollart keresett orankent en meg semmit, meg akkor sem voltunk ra jogosultak, csaladi egysegkent. ekkor pedig elegge szegenyek voltunk.
a mostani reform, az Obamacare vagy a rendes neven Patient Protection and Affordable Care Act, meg mindig nem az optimalis megoldas, de minel tobbet olvasok rola, be kell lassam, hogy ennel tobbre aligha szamithattunk volna. meg az is kesz csoda, hogy ez megallt a maga laban. miert? hat mert a republikanusok eddig 51-szer probaltak meg megsemmisiteni a torvenyt. a kepivselok hazaban, a legfelsobb birosagon, sot tavaly oktoberben a szovetsegi kormanyt is leallitottak emiatt. errol en irtam akkor, most mar nem fogok, csak annyit szeretnek mondani, hogy en a magam reszerol keptelen vagyok latni akarcsak szemernyi ertelmet abban a konzervativ vilagnezetben, ahol az aki nem tehetos, nincsen olajfoldekrol szarmazo penz a hata mogott peldaul, annak ne jarjon megfizetheto egeszsegugyi ellatas. persze konnyu azzal kampanyolni, hogy ebbe bele fog roppanni a szovetsegi kormany, hogy a szegenyek tonkre fogjak vagni a rendszert a sok draga egeszsegugyi igenyukkel, de aztan ezt azzal orvosolni probalni, hogy leallitjuk(!) a kormany nagy reszenek a mukodeset, hat az szerintem abszurd.
lassuk mik a reform fobb pontjai, mik azok amiert a jobboldal verszemet kapott es szocializmust (ami ugye itt egyenlo a kommunizmussal) kialtott:
- a jelenlegi biztositok altal dominalt piac megmarad, de azoknak a kinalatat at kell alakitani ugy hogy minden egyes biztositas lefedjen egy minimum szolgaltatasi palettat. idezek: ambulatory patient services; emergency services; hospitalization; maternity and newborn care; mental health and substance use disorder services, including behavioral health treatment; prescription drugs; rehabilitative and habilitative services and devices; laboratory services; preventive and wellness services and chronic disease management; and pediatric services, including oral and vision care.
azaz ambulancia, surgossegi ellatas, korhazi tartozkodas, gyes es ujszolutt ellatas, mentalhigenia, drogfuggoseg, receptes gyogyszerek, rehabilitacios szolgaltatasok es eszkozok, laboratoriumi tesztek, kronikus betegseg megelozes es kezeles, gyermekorvos (ide ertve a fogaszatot es a latasvizsgalatokat). tehet egeszen eddig a biztositok ugy trukkoztek, ahogy csak akartak azzal hogy mit mennyiert biztositanak az ugyfeleik szamara. mostantol ez az alap, amibol ki kell indulniuk. szerintem ez kardinalis fontos resze a reformnak.
- egyeni egeszsegugyi kotelezettseg, azaz individual mandate. ez azt jelenti, hogy mindenkinek, de mindekinek kell hogy legyen biztositasa. meg a legszegenyebbeknek is. aki meg ezt elmulasztja az buntetest fizet helyette. ez elegge remisztoen hangzik elsore, de a helyzet az hogy termeszetebol adodoan az elozo rendszerben kevesen fizettek sokat, azaz a szolgaltatas exkluziv volt. most inkluziv, azaz nem kirekeszto hanem befogado, beterelo lesz. mindenki fog fizetni, de mindenki kevesebbet.
- emellett az uj torveny elveszi a biztositok egyik legpofatlanabb es leggonoszabb eszkozet ami szerintem mas fejlett orszagokban lenyegeben elkepzelhetetlen lenne. ez pedig a "pre-existing conditions", azaz a mar korabban kialakult egeszsegugyi kondicio - lenyegeben diagnozis alapjan valo szolgaltatas szukites. annyira amerika specifikus ez, hogy a wikipedian nem is talaltam mas nyelvu szocikket erre. nem hogy magyart (kerestem hogyan kellene ezt leirnom), de semmilyen mas nyelven nincs jelen. lassuk mit jelent ez:
a pre-existing kondiciok lenyegeben lehet barmi kronikus problema diagnozisa. itt egy lista, de hogy csak szemezzek belole: csontritkulas, cukorbetegseg, magas koleszterin, asztma, rak, depresszio, menapauza (azaz a klimakterium a noknel), skizofrenia, tulsulyossag (!), down szindroma, transzszexualitas, gegemetszes, esatobbi, esatobbi. ezzel szemben mik a nem pre-existing kondicok? nem mas, mint kulonbozo virusok fertozese (mint pl az influenza, tudogyulladas, megfazas, malaria, stb).
ami pedig talan a legszomorubb es legduhitobb ebben az egeszben, azaz hogy evente ujra es ujra meg kell kotnod a biztositasodat, azaz ha iden barmi ilyen bajunk lesz es folkerul az adatlapunkra, akkor jovore siman dobhat minket a biztosito, senki nem akadalyozza meg oket abban. vagy borzasztoan megemelheti a biztositas arat.
lenyegeben ez azt jelenti, hogy csak azokat biztositottak, akik egeszsegesek voltak. akik betegek, kronikus betegek, azoknak akar az elete keresete is ramehetett egy-egy kezelesre.
vegul meg szeretnem jegyezni itt, hogy a terhesseg is egy ilyen pre-existing kondicio, ami igenycsak megemelte az arat a biztositasnak az elozo rendszerben. mostanra mindossze egy pre-existing kondicio maradt, az pedig a dohanyzas, azaz eletstilusi valasztas, ami szerintem jogos.
- voltak ezen kivul mas nagy valtozasok, amikre most nem fogok tudni kiterni, egyet kiveve. ez pedig a biztositas piacok rendszere. az szovetsegi kormany letrehozott egy hatalmas internetes infrasrtukturat (www.healthcare.gov), ahol minden allamra specifikusan folkerult egy nagy paletta arrol, hogy milyen biztositotol, milyen szintu, mekkora aru biztositast lehet venni.
ennek az volt a celja, hogy standardizaljak ezt a rettenetesen darabos rendszert, ami szerintem nagyon jo otlet magaban. persze lehetett azt is kernie az allamoknak, hogy ok maguk allitsanak fol egy ilyen piac honlapot, oregon is igy tett.
a szovetsegi site, na az kb harom hetig nem mukodott az indulas utan, az oregoni (azaz a kulonutasok egyike) a mai napig nem mukodik rendesen. illetve a jelentkezes utolso napjan is nagyon sok technikai problema a healthcare.gov-val, bar ezek kozel sem voltak olyan botranyosak, mint itt, nalunk. csak hogy ertsetek, Christyanne december kozepen jelentkezett be biztositas vasarlasra es marcius kozepen kapta meg vegul. ez a harom honap varakozas brutalisan pancser munkarol szol oregon allam reszerol.
egyebkent a reformnak ez az a resze ami a legtobb ocsarolast kapta a mediaban, sokszor igenis megerdemelten. en mondjuk a szovetsegi oldal akadozasain nem vagyok kibukva, hiszen hatalmas rendszer, elso nekifutasra nem gondoltam hogy problema mentesen fog menni. ami viszont zavar nagyon ezekkel a kritikkakkal kapcsolatban, az az hogy ennel sokkal, de sokkal tobbrol szol a reform, megis ezen akarjak megbuktatni a torvenyt. lasd azokat a pontokat amiket eddig leirtam.
- voltak mas csunya mellefogasok is ebben a reformban, peldaul az hogy az elnok megigerte, ha biztositva vagy es meg akarod tartani az orvosodat (a biztositasi csomagodat effektive), akkor azt megteheted. ez nem jott ossze, sokaknak uj biztositast kellett vasarolniuk, mert az elozo nem felelt meg azoknak a kriterikus elvarasoknak amiket ez a rendszer bebetonozott a jogrendbe. szerintem ez nem szornyu dolog, de ertem, hogy az emberek nem szeretik a valtozast.
osszesegeben azt mondhatom az egeszsegugyik reformrol, hogy:
- segit a szegenyeken es munkasosztalyon, akiknek eddig nem volt biztositasa, es ezzel letbiztonsaga sem, hiszen egy-egy betegsegbe, balesetbe belerokkanhattak anyagilag
- ugyanakkor a kozep es felsoosztaly karara teszi ezt, akiknek mostantol tobb adminsztracioval, tobbet kell fizetniuk a csilli-villi biztositasi tervukert
- megregulazza azokat az gigantikus meretu egeszsegbiztositokat, akik eddig kenyukre-kedvukre zsigereltek ki a pacienseket.
- a melyszegenysegben eloknek szinten segito kezet nyujt (amennyiben ezt nem tagadja meg az egyes allamoknak a vezetese)
- hogy a kozos teherviseles elvevel el a a keveseket, de kivaltsagosak rendszere helyett.
ez vegul egy felutas megoldas, egyeseknek keves, egyeseknek sok. en a magam reszerol nem vagyok politikai idealista, de minel tobbet olvasok rola, minel tobb emberrel beszelek, egyre inkabb ugy erzem hogy ez a reform minden egyes embert erint ennek a 314millios tarsadalomnak es meggyozodesem, hogy jo az irany. nyilvan ezt azert is mondom, mert Christyanne es en, a mi haztartasunk a tarsadalom also retegeibe tartozik, kevesbol gazdalkodunk, de szerencsere okosan ahhoz hogy tudjunk lepkedni elore.
amiben konkreta erint minket ez a valtozas az pedig ez:
- az elozo rendszerben nem tudtunk volna biztositast vasarolni Christyannenek, mert azok a tervek, amik lefedtek a terhesseget, nagyon magas aruak voltak, hatalmas onresszel.
- a terhesseg pre-existing kondicio, azaz amint ez a biztosito tudtara jut, mar dobhatott is volna minket, vagy elzarkozhat elolunk.
- mellesleg a noknek, nemuknel fogva magasabb biztositasi osszeget kellett fizetniuk eddig. erted?, nemuknel fogva!
most viszont egy havi 270 dollaros biztositast fizetunk (ami persze nem keves penz igy se) ami fedezi mind a korhazi, mind az otthoni szulest, amiben a maximalis onreszunk nem tobb mint 5000 dollar.
ezert irtam meg ezt a ket orias bejegyzest. visszaolvasva, lenne meg mit szepiteni, kerekiteni rajta, de mar nincsen ehhez kedvem es erom. amugy is nagyon ossze kellett kaparjam magam ahhoz hogy ilyen reszletekbe menoen irjak borzasztoan bonyolult rendszerrol, amit a legtobb amerikai nem is ert egyaltalan. remelem most mar ertheto miert is vartunk azzal hogy gyerekvallalasra adjuk a fejunket. es ahogy korabban is mondtam, mondom most is ez sem idealis helyzet, de az elozoekhez (masfel ev nyomorgas londonban, nyolc honap nyaralas magyarorszagon nagyon polarizalt erzelmekkel, az elso harom, nehez ev itt portlandben) kepest a legidealisabb helyzet amiben csak talalhatjuk magunkat.
Remek összefoglaló! Az a fura, hogy sokan siratják a filléres, ámde semmit nem fedező biztosítási csomagjaikat... elképesztő.
ReplyDeleteengem az akaszt ki hogy nem latnak tul a marketplace akadozasan, az hogy nem veszik figyelmbe, mennyi milyen osszetett es progressziv ez a reform az elozo rendszerhez kepest.
ReplyDelete