Wednesday, November 13, 2013

milyen volt magyarorszag?

"oke". ezt a szot tulhasznaltam, nem csak masok, de en is eszrevettem magamon. annak a harom hetnek az elejetol a vegeig aggodtam, hogy a magyar nyelvhasznalatom megsinylette az elmult eveket. hiszen megiscsak ejjel nappal angolul elek, hetente egyszer telefonalok haza. persze kozben olvasok es irok magyarul.

nem akartam az az emmigrans lenni soha, aki elmegy kulfoldre, majd par ev utan nem talalja a magyar szavakat. az egyebkent nem konnyu, mar csak azert sem, mert van nehany nagyon nagyivu tema (politika, vallas, gazdasag, tortenelem, egeszsegugy, kornyezetvedelem, stb), amikrol itt melysegeiben diskuralok minden adando alkalommal, naponta tobbszor. hozzaszokok nagyon egyes szavak angol hasznalatahoz. pl nem tudom mit jelent magyarul a mortgage broker, vagy az equity loan, vagy a single payer system (bar ez utolso elegge nyilvanvalo, de el kell gondolkodnom rajta neha).

e mellett van nehany szo, ami egyszeruen kiesett. szinten azert mert itt renegetegszer hasznalom kulonbozo szovegkornyezetekben. ilyen mondjuk az "eligible", amin szinte minden egyes alkalommal el kellett gondolkodnom otthon, mert sehogy sem ugrott be az hogy "jogosult".

ugyanakkor azt is eszrevettem, hogy azert annyira nem kellett volna paraznom ezen. egyreszt az emberek megertoek voltak, vagy legalabbis annak mutattak magukat. masreszt, akikkel talalkoztam, hat maximum az egyharmaduk beszelte a magyar nyelvet tisztan, szepsegeben, teljessegeben. befejezetlen fel vagy negyed mondatok, rossz szorend, allando bazdmegolas, illetve rettenetesen kodos fogalmazas. sok sok utalgatas a tenyleges mondanivalo megkerulesevel.

en errol mar londonban le kellett szokjak, mert C nem volt hajlando utalgatasokra hallagatni. van itt egy kedvenc anekdotam. a szobank egyik sarkaba gyujtotte a ruhait, amiket ki akart mosni. egyszer megkerdeztem, hogy oda tehetem ezeket (valoszinuleg nehany nadrag es polo volt az). mondta, persze. aztan masnap, mikor mosott, vitte a sajatjat, az en cuccaimat meg ott hagyta. rakerdeztem, hogy mire veljem ezt, mire nem ertette mirol beszelek. mondtam, miert nem mostad ki a ruhaimat? erre o: de hisz nem ezt kerted, hanem azt hogy odateheted -e a cuccaidat...

----------------------------------------------




a tema zarasakent meg annyit mondanek, hogy azt mindenki eszrevette, hogy sokat "oke"-zok. azt viszont senki, hogy egyszer sem mondtam azt hogy "ize".

1 comment:

  1. Nekem az a benyomásom, hogy nagyon egyénfüggő, hogy ki mennyire keresgéli a szavakat vagy "felejt el" magyarul. Vannak, akiknél nagyon hamar, mondjuk akár 1 év után hallatszik már a kopás, van, aki pedig évtizedek után is egészen szépen beszél. Ami pozitív, hogy tudatosan odafigyelve biztosan lehet feljeszteni ezt a képességet (mermint nem a felejtést, hanem az emlékezést).

    ReplyDelete