Wednesday, January 21, 2015

ahogy az elozo allas elfogadasat, ezt is

hosszu merlegeles elozte meg. nehez volt a dontes, mert magasabbra celoztam. anyagilag es munkakor tekintetben is. a masik ket kriterium (fair vagy jo celt szolgaljon, legyen elorehaladasi lehetoseg) teren rendben van ez. oktatasi intezmeny, raadasul maganegyetem, sok szaz munkahellyel, ahol mindig van mozgas, mindig van meguresedes, es raadasul hatalmas epitkezesek zajlanak a campuson.

mint olyan sok amerikai munkahelynel, itt sem csak az szamit hogy mennyit fizet, hanem hogy milyen juttatasok, jarnak e vele juttatasok, es ha igen, milyenek. mert ugye ne feledjuk el, hogy a legtobb amerikai munkahely nem nyujt se egeszsegbiztositast, se annak a koltsegeihez hozzajarulast, illetve maximum 10 nap fizetett szabadsagot es altalaban 0 nap betegszabadsagot biztosit evente. a nyugdijadhoz meg aztan egyaltalan nem jarulnak hozza. ahogy mar tobbszor emlitettem, Christyanne egy klinikan dolgozik, ahol nem fizetnek neki egeszsegbiztositast.
erdemes ezeket eszben tartani. lassuk mit ajanlott a University of Portland a fizetes mellett?



- eloszor is, csaladi egeszsegbiztositast nyujt, bizonyos merteku munkavallaloi hozzajarulassal. ez azt jelenti, hogy van negy kulonbozo szintu csomag, amibol valaszthatok es minel premiumabb a biztositas minosege, annal tobbet fizetek erte, de a nagyjat igy is, ugy is az egyetem allja.

- 12 nap szabadsagot es 12 nap betegallomanyt gyujthetek be itt evente. (Obama a keddi evertekelo beszedeben vetette elore, hogy szovetsegi torvenyben akarja szabalyozni, minden munkavallalo a mostani 0 helyett legalabb 7 napot legyen koteles biztositani betegallomanyra evente. ez nyilvan nem fog atmenni a teljesen republikanus szinezetu kongresszuson. ennek fenyeben ez a 12 nap nagyon is gondoskodo szinben tunteti fel a UP-t)

- ES az ultra bonusz: december 24-tol januar 1-ig fizetett szabadsag jar! ez nem meglepo oktatasi intezmenyek eseteben, de nekem ilyenhez meg nem volt szerencsem.

- ket ev utan a keresetem 11%-anak megfelelo osszeget tesznek bele a magannyugdij penztaramba. csak hogy tisztan lehessen latni ennek a fajsullyat: a szomszedaink eseteben (egy epiteszeti projekt manager, es egy maganiskolai irodavezeto) ez 3% illetve 2%, abban az esetben, ha ok is beletesznek ennyit. ezt ugy hivjak employee matched contribution. a UP eseteben ez non-matched, azaz nekem nem kell betennem semmit! szoval a 11% brutalis.

- 95%-osan finanszirozott oktatas a paromnak es nekem... ez egy maganegyetem, ahol egy ev 38,000 dollar, azaz kb 10 millio forint.

- van egy, kifejezetten az egyetem alkalmazottai szamarai letesitett napkozi. kicsiknek, akar Eszmenek is, ha erre megfelelolenek talaljuk a helyet. nem ingyen van, de az egyetem altal erosen tamogatott.

- arra az esetre, ha az egyetem kornyeken akarnank hazat vasarolni, felvehetunk egy 15,000 dollaros kolcsont toluk, amit ot ev allando munkaviszony utan elengednek. ez elkepesztoen jol hangzik, de sajnos azokra, akiknek mar fizetik a lakashitelt nem vonatkozik, ugyhogy mi ebbol nem kapunk semmit.

ezek nagyszeru juttatasok es bonuszok, aligha talalhatnek ennel gondoskodobb munkaltatot. de nem csak ezek, hanem sokkal, de sokkal szemelyesebb tenyezok is kozrejatszottak abban, hogy elfogadjam ezt az allast.

- a munkaido reggel nyolctol, delutan fel otig tart. ez egy nagy valtas, de sokkal egeszsegesebb idobeosztast fog eredmenyezni.

- biciklivel fogok jarni, 12 perc lesz az ut.

ezt ki kell fejtsem egy kicsit. mivel a varos egyik sarkaban lakunk, akarmilyen allast talaltam volna, mindenhova buszoznom kellene. a mostani munkahoz igy ingazok ket orat naponta:


ezzel az ingazassal harom(!) egesz hetet veszitek az minden egyes evbol. es ez meg egeszen kozel is van otthonhoz, a varos tobbi reszehez kepest. szoval sok munka van amit egyszeruen azert nem is palyaztam meg mert iszonyatosan messze esett az otthonunktol. ellenben a UP mindossze ilyen messze van.


- buszjegyre sem kell majd koltenem, ami napi 5 dollar lenne minden mas munka esetben. ez evi $1200 sporolas. 

- a ket szabadnapom kedd es szerda lesz. ezeken a napokon Christyanne el tud menni dolgozni, mig en vigyazok Eszmere. valahogy leszervezunk meg egy napot gyerekfelugyelettel es akkor mar rendes felidoben tud munkaba jarni, azaz az o allasa is biztonsagban lesz.

-------------------------------------

nagyon szarul ereztem magam amikor elfogadtam az allast, mert abban biztam, hogy az uj munkam vegre kilendit majd az emigrans munkak vonzaskorzetebol. szerintem elegge jo kepesitesu gyerek vagyok, messze tobbre kepes mint porszivozas, a szemet kivitele, szekek pakolasa, stb. e mellett pedig az is fontos hogy egy masfel eveben sokkal jobban keressek mint most, mert nem tudjuk hogy Christyanne meddig lesz meg ezen a klinikan, es meg kell konnyiteni neki az uj iranyba mozdulast, ami egy anyagilag nehez idoszak lesz megint. mert ahogy nekem mehetnekem volt mar a thrift storebol, ugy neki menekulhetneke van a klinikarol mar evek ota. 
azzal hogy ezt az allast vallaltam el es nem nem vartam tovabb, remenykedve valami masban, jobban, azzal eleg nehez kompromisszumot kotottem. orakon at beszeltunk errol, de ugy dontottunk, hogy a csalad szempontjabol ez egy elonyos dontes, akarhogy nezzuk is, es remeljuk hogy nem ragadok itt le. ugyanis a szemelyes eloremenetelem tekinteteben (amit elsosorban munkakorben, masodsorban penzben merek), hat, nem egy nagy elore lepes. olyannyira nem nagy elorelepes, hogy inkabb csak egy oldalralepesnek tunik, ha pusztan ezt a ket tenyezot veszem figyelembe.

ennel azert joval rafkosabbak vagyunk am, es elojottunk egy tervvel:

Christyanne vagy iden, vagy jovore el fogja vegezni a 10 honapos intenziv tanari mesterkepzest. ezzel egy uj es kifejezetten jol jovedelmezo karrierre valthat at szinte azonnal, amint kilep ennek az igencsak presztizses iskolanak a kapuin. mi tobb, tanitott mar korabban es szereti is ezt a hivatast. 

en figyelni fogom az allashirdeteseket az egyetemen, es amint valami megfelelot latok, jelentkezek ra. pont jo idoben vagyok ehhez, ugyanis nagyon nagy beruhazasok zajlanak a campuson. iden augusztusra az uj atletikai kozpontot fejezik be, ami igy fog kinezni:


ugyanakkor az egyetem megszerezte ezt a teruletet is a vizparton, amit a kovetkezo evekben szinten be fognak epiteni. egy szo mint szaz, nagyon sok penz forog itt, ami aztan sok uj munkahelyet fog teremteni.


vegul pedig a karacsonyi szunet. a munka elvallalasa elott beszeltem errol az uj fonokommel, Tonyval. o ugy latja, megoldhato az, hogy ehhez csapjam hozza a fizetett szabadsagomat. es hogy mit jelent ez?
hat azt hogy iden igen jo esellyel kesztolcon fogunk karacsonyozni es szilveszterezni.

3 comments:

  1. Értem a dilemmát, de azt hiszem nagyon jól döntöttél!!!

    ReplyDelete
  2. Köszi a részletes helyzetjelentést! Nagyon drukkolunk, hogy megtaláljátok a számításotokat az új munkahelyeden. Bizony, az egyetemi állások nagyon jók juttatások szempontjából! Arról nem is beszélve, hogy kedvezőtlenebb paraméterei ellenére fix munkaidős állás, sokkal jobb időt tölthetsz a kislányoddal! Nem tudom, hogy mi a helyzet a UP-vel, de sok munkahely előnyben részesíti azokat a jelentkezőket, akiknek a párja már az adott cégnél dolgozik, mert ezzel stabilabb munkaerőt kap. Bár gondolom ezt is számításba vettétek.

    Na, ugyan Amerikában nem sikerült összefutni, de akkor remélhetőleg idén karácsonykor majd találkozunk Magyarországon! :D

    ReplyDelete
  3. koszonom szepen, es koszonom az emailben erkezett biztatasokat is. and yes, nagyon remelem hogy iden haza tudunk menni karacsonykor es akkor mindenkeppen osszefutunk vegre Dani!

    ReplyDelete