Monday, December 9, 2013

milyen volt magyarorszag?

betagozodott. 

(nem altalanos sztereotipiakent akarom ezt prezentalni, hiszen csak harom hetig voltam otthon, raadasul keves helyen fordultam meg, meg ha nyitott szemmel es fullel jartam is. inkabb eros benyomaskent gondolok erre)

neha szemtol szembe talalkoztam a betagozodottsaggal, maskor inkabb csak eszrevettem a latokorom horizontjan. latszolag mellekes elmenyek es nehany tartalmasabb beszelgetes tanulsagabol adodik ossze a velemenyem, amit most prezentalni fogok. meg persze abbol, hogy egy olyan kozossegben elek (nem amerikara, nem oregonra, hanem csak es kizarolag portlandre gondolok itt) ahol ez azt hiszem kevesbe jellemezo, azaz sokkal konnyebben veszem eszre, vagyok erzekeny erre, mint regebben.

nagyon eles kulonbozosegeket lattam az emberek "elhelyezkedeseben". jobb vagy baloldali. videki vagy varosi. munkas vagy kozeposztaly. fizikai munkas vagy karrierista (akar irodai, akar oktatasi kornyezetben). muvesz vagy gyakorlatias. vallasos vagy ateista.

persze elsore teljesen banalisnak hangzik ez, hiszen barmilyen tarsadalomban megtalalhatoak ezek a polaritasok. viszont az a velemenyem, hogy magyarorszagon nagyon is megkergesedtek, szinte megkovultek ezek az ellentetek. szinte lehetetlen az atjaras az egyik oldalrol a masikra.

mire gondolok? amiben ez betagozodottsag a leginkabb nyilvanvalo, az persze a politka, ahol a fuggetlen gondolkodas (azaz mind a fidesz es az mszp szamon kerese) meg mindig csak a parlamenti kuszob hataran van. de ennel sokkal tobbrol van szo. ugy tunt nekem, hogy nincsen ideje, ereje, kedve az embereknek a sajat kategoriajukon kivulre mereszkedni es olyan kihivasok ele allitani magukat amik egy teljesen ujfajta erdeklodest, erofeszitest igenyelnek. (ne ertsetek felre, tudva tudom en is, nehez az elet, keves az ido)

ami talan a legerosebben atjott az a nemi szerepek megkovultsege. azt vettem le, hogy a magyar nok tarsadalmi szerepe nagyon is meghatarozott. javareszt gyari, irodai munka, tudomanyos, oktatoi allasok, de elsosorban a gyerekszules, neveles es a haztartas vezetese. a politikaban pl. csak diszkent vannak jelen, eltekintve az lmp kotelezo kvotajatol, ahol egy az egyhez kell lennie a nemi aranyoknak. mellesleg a magyar parlamentben a nok aranya olyan silany hogy a vilagranglistan 117. helyen allunk kozvetlenul a kongoi demokratikus koztarsasag mogott.. 

lehet csak en vagyok elkenyeztetve itt, de szeretnem egy kicsit bemutatni az itteni kornyezetemet nemi-egyenrangusag szempontbol:
- minden masodik buszsofor no. ismerek noi heggesztoket, komuveseket, programozokat, rendszergazdakat. az egyik baratnomet most vettek fol villanyszerelo gyakornoknak.
- ismerek olyan ferfit, aki gyesre mennek az anya helyett, hogy az megtarthassa a sokkal igeretesebb karrierjet, azaz a feleseg tartsa el a csaladot.
- van ot(!) olyan ferj ismerosom, akiknek volt vaszektomiaja. ezt azert csinaljak, hogy a gyerekvallalas utan ne kelljen a nonek hormonokat szednie vagy spiralt hordania, amiknek komoly hatasa lehet az egeszsegukre.

(nyilvan vannak ezekre peldak otthon, gondolom egyre tobb.)


de itt nehany masik nagyon fontos polaritas.
a varos vs. videk:
- harom olyan szomszedom is van, akik csirkeket nevelnek itt a ketmillios varosban.
- rengeteg kommunalis kert van van ahol parcellat lehet berelni es gondozni.
- el es virul az az uzleti modell (Community Supported Agricultre), amiben egy farmnal tagsagot lehet vasarolni es egyenesen onnan szallitjak hetente egyszer a nagy kartondoboz zoldseget, gyumolcsot, illetve tojast.
- vagy itt van mondjuk a depave (azaz "kovezet"-telenites) civil szervezet, akik az aszfaltot szedik fel, ahol arra mar nincs szukseg. ezt en egyfajta deurbanizacionak tekintem.

a generacios szakadekok (semmibe vetele):
- rengeteg felnott olvas scifi es fantasy, kaland, western, vagy barmileyn mas szorakoztato regenyeket esetleg kepregenyeket a villamoson, buszon, stb. latom oket allandoan.
- ismerek 40-45 eves apukakat, akik kemenyen toljak a grand theft auto 5-ot vagy valamelyik halo jatekot, miutan letettek a gyerekeket aludni.
- az utcankban, tolunk harom hazzal lejebb lakik Shamus, aki ugyved es telen kocsival, nyaron viszont busszal meg gordeszkaval jar munkaba.
- egy csomo fiatal, nemtol fuggetlenul kotoget a buszon utazas kozben. salat, sapkat, stb.

volt egy csomo nagyon eros megerzesem otthon, amivel igencsak ovatosnak kell lennem. altalanositaskent hathatnak, azaz eros itelkezeskent, es szinte azonnal lehetne hozni ellenpeldakat. hogy ertsetek miert ovatoskodom itt van par pelda:
- ugy ereztem hogy a munkasosztalyban nagyon kevesen olvasnak, a karrierista osztalyban meg viszonylag kevesen mernek szoghoz es kalapacshoz nyulni.
- azt is lattam hogy sokan a nyolc ora utan lenyegeben deaktivaljak magukat es igyekeznek a legkisebb ellenallasba utkozo tevekenysegeket folytatni.
- sokan egyaltalan nem kepezik magukat illetve ha igen, akkor is inkabb valami elozo tudasra epitkeznek, mintsemhogy horizontalisan terjeszkedjenek mas es mas iranyokba, azaz alkalmazhatobbak legyenek.
- a legnagyobb kozossegi feluleten, a facebookon, ahol mar mindenkinek a nagymamaja is ott van, aligha zajlik erdemi eszmecsere, mindenki megmarad a maga biztonsagos koreben. olyan mintha valami nagy csaladi vacsoran igyekeznenk udvariasan csak jokat, vicceseket, bolcseket (haha!) mondani, kerulve mindenfele erzekeny, de valosagos tartalmat.
- jellemzo most szerintem otthon a cinikus hozzaallas a kozugyekhez, az ember egeszsegehez, a kornyezet fele, esatobbi, olyan a mentalitassal, hogy minek akarjak barmin is valtoztatni, barmi mellett is kiallni, ugysem lesz jobb semmi. akkor mar inkabb maradok a magam portajan, a megszokott utamon.

az az erzesem volt otthon, mintha a a magyar tarsadalomban nagyon is erosen ki lenne alakitva hogy hol kell az egyennek elhelyezkednie, de meg fontosabb, honnan is tartsa magat tavol.

mas szoval: tudd a helyed es maradj is ott. ez az ertek.

tul nehez tema ez nekem hogy rendesen megirjam a harom het tapasztalataira epitkezve. negyedjere irom ujra ezt a bejegyzest.

tisztaban vagyok azzal, hogy a betagozodottsag sokszor nem valasztas kerdese, hanem az amit a kornyezet es a korulmenyek diktalnak. az ember azt valasztja amit ismer, amitol nem kell tartani. amugy is rohadtul nehez az elet, miert komplikaljuk tul, foleg ha a tarsadalom kinal egy kijart utat. mind a medianak, a politikanak, a kulturanak illetve a kozbeszednek nagy szerepe van ennek a vegtelenul polaris magyar valosagnak a kialakitasaban.
azt is tudom, hogy sertokent is hathatnak ezek a mondatok masok fuleben meg ha nem is annak szanom. viszont mivel ez volt az egyik legerosebb benyomasom magyarorszagrol, nem hagyhatattam szo nelkul.

zaraskent ime egy szemleleteto anekdotanak, ami talan kisegit ebben.

az elso heten otthon megbeszeltem hugommal hogy meglatogatom a munkahelyen. amugy is mennem kellett dorogra az utlevelemet megujjitani, a bankszamlamat lezarni meg egy kicsit vasarolni. hugom ekkor a irodistakent dolgozott a dorogi munkanelkuli iroda masodik emeleten.
beleptem az epuletbe es mondtam a portasnak hogy a hugomat, hertlik timit jottem maglatogatni, adott egy szamot es mondta hogy a masodik emeleten varakozzak. rendben, gondoltam, lassuk milyen lesz ez.
a masodik emeleten volt egy nagy eloszoba es egy ajto ami mogott a nagy iroda terem huzodik meg korulbelul 10 kulonbozo alkalmazottal. az eloterben van egy tabla, amin mindig latszik hogy melyik sorszamu ugyfelnek melyik asztalhoz kell mennie. raneztem a papirra, aztan a tablara, semmifele korrelaciot nem lattam, de gondoltam, majd sorra kerulok en is. amugy sem sietek.

ugy husz perce olvastam a Harpers-t ami nalam volt, amikor ugy igazan korul is neztem. volt ott kb 15 ember de csak egyedul en olvastam a teremben. erdekes, gondoltam, hiszen tudtak az emberek hogy idejonnek es legalabb fel, de inkabb egy orat varakozniuk kell majd. effektive uresjaratuk lesz, amiben barmi hasznossal eluthetik az idot. e helyett azt lattam hogy valaki beszel a telefonon a semmirol, sokan csak bambulnak a semmibe, nehanyan meg hangosan idegeskednek hogy miert nem jon meg az o szamuk. mindenesetre visszamentem az olvasashoz. nem tobb mint tiz perc utan viszont en is foladtam es inkabb csak bamultam, nezelodtem korbe korbe. nagyon meleg volt, es maris jobban ertettem miert ilyen demotivaltak az emberek itt. illetve ekkor vettem eszre, hogy a termeben van egy klima csak eppen nincs bekapcsolva.

kb meg fel orat vartam, aztan foladtam, gondoltam visszajovok majd maskor. legalabb lattam hogy milyen is egy munkanelkuli iroda, hogyan viselkednek itt az emberek. lesetaltam a foldszintre, mondtam a portas sracnak emlitse majd meg timinek itt voltam. erre mondta, akar fel is hivhatjuk ot. hmm.. tenyleg?!, hat akkor hivjuk.

ket perc mulva bent is voltam az irodaban, ahol zajlott az elet, emberek jottek mentek, folyt a tipikus irodai munka. elkezdtunk beszelgetni, de meg az elejen megjegyeztem timinek hogy nincsen bekapcsolva kint a klima es az emberek, ugy latszik, elalszanak a melegben. mondta, hogy jah, igen ezzel sporolni szoktak. majd megemlitette ezt az egyik allando munkatarsnak, egy kb velem egyidos fiunak. en ezt ugy vettem, hogy akkor most elindul az informacio felfele az itteni hierarchian es talan valaki majd a vegen bekapcsolja a hutest, hiszen csak nem akarjak azt hogy elaludni jojjenek az emberek a munkanelkuli hivatalba. mit mondott erre a srac?
- en itt azt nem erzem. - majd tovabbsetalt.

hazafele a buszon egesz vegig ezen gondolkodtam. azota is sokszor. nagyon metaforikusnak erzem ezt a tortenetet az orszagra nezvest. olyannak, amiben mindenkinek megvan a maga kiszabott helye es szerepe, amit nem fog feszegetni. de persze ez csak az en velemenyem.

No comments:

Post a Comment