Thursday, May 17, 2012

a kulfoldre kitelepulteknek

senki nem hivja fel a figyelmet arra, hogy valojaban ki is kell jelentkezni magyarorszagrol.

mivel en ezt a burokratikus hatarkovet csak most tudhatom magam mogott veglegesen, gondoltam elmondom, hogyan ment. tavaly juniusban szuleim cimere erkezett egy hivatalos vegzes a NAVtol, amely igy szolt:


azt csak most vettem eszre, hogy az alahuzott, felkoveres igazolja utan tettek egy folosleges vesszot. mindegy is, tovabb >>

szoval eloszor is jol beparaztatnak. van a levelnek egy masik oldala is, amit most kihagyok, de a lenyeg, hogy az emlitett datumtol (2009 februar) szamolva fizethetem majd az egeszsegbiztositast. nagyszeru. de hogyan? mi van ha szegeden lett volna az utolso lakcimem? es ott kapom meg a postan ezt a levelet? hat semmi. pontosabban semmi amig egyszer csak haza nem megyek es valamiert, mondjuk egy vervetel kedveert be nem megyek egy korhazba. ott aztan kiderul, hogy micsoda egy ingyenelo kis kocsog vagyok, es 2009 februarig visszamenoleg megkapom a buntetesemet.

viszont igy kulfoldrol felig riaszto, felig nevetseges a helyzet. hogyan akarnak megbuntetni? kikuldenek egy csekket, aztan ha nem fizetem be, akkor kuldenek meg egyet? es ha azt sem? igy tovabb a vegtelensegig? a bankszamlamhoz nem ferhetnek hozza, az torvenyellenes lenne. es ha igen, hat nincsen tobb rajta mint 14000 forint. ingatlanom nincs. ingosagom se nagyon. szoval eselytelen a penzbehajtas. a hangvetel persze legazolo: jobb ha tudom hogy hibas, sot bunozo (effektive tolvaj) vagyok.

az megint mas kerdes, hogy az en tapasztalatom a magyar egeszseguggyel szornyu, olyan messzire kerulom amennyire csak lehet. nyolc kulonbozo szakteruletu orvost kerestem fel a bajaimmal eredmenytelenul 2007 es 2008ban, amikor 55 kilo korul volt a testsulyom. aztan egy vervetelbol derult ki amerikaban hogy hiperaktiv a pajzsmirigyem (amit mellesleg otthon ketszer is megvizsgaltak).

eloszor nem tudtam mihez kezdjek ezzel, aztan ugy dontottem felhivom az ugyintezomet (akit most leradiroztam a szkannelt levelrol). egy holgy volt az. udvarias es erdeklodo hangot utottem meg vele, de azt is kozoltem hogy eselytelen barmifele birsagot behajtani rajtam, ez teny. erre mondta, hogy semmi baj, koszoni hogy hivtam igy most fel tudja fuggeszteni az ugyet. amugy ennek a problemanak az en helyzetemben egyetlen megoldasa van: kijelentkezni magyarorszagrol. ezt meg otthon kellett volna termeszetesen, de kulfoldon sem lehetetlen.

az esetemben ez a kovetkezokeppen alakult: el kellett utaznom seattlebe, talalkozni az ottani magyar konzullal, akitol kaptam egy kitoltendo urlapot lakcimleadasrol, illetve az irataim hivatalossagat is ellenjegyezte. majd meg egy urlap a szemelyes adataimrol, egy fenymasolat az utelvelemrol es kesz. ennyi meg ennyi dollar lesz.

otthon portlandben mar postazhattam is ezeket a los angelesi nagykovetsegre, egy csekkel egyutt ennyi meg ennyi dollarrol. aztan onnan kaptam egy visszajelzest, ki kellene meg egy urlapot tolteni, illetve az egyik ponton elfelejtettem alairni. no azt visszapostaztam es vartam tovabb.

egyszer csak (ugy ket honap mulva) mondta edesanyam, hogy szoltak neki a polgarmesteri hivatalbol, megjott az uj lakcimkartyam. ezt nem ertettem es fel is duhitett a dolog. mi az hogy kesztolcre kapok egy lakcimkartyat? miert? hogyan? minek? kitol?
beletelt nehany napba az is hogy ezt a kartyat lassam, rajta azzal hogy kulfoldi cim. majd masnap kaptam az itteni postan egy levelet a NAV szemelyi nyilvantarto osztalyarol, ami kozolte, hogy az ugyemet hataskori problemak miatt atpasszoltak az ugyemet a kesztolci hivatalba. node az hogy lehet hogy oda erkezett par napja egy uj lakcimkartya?! aztan persze leesett a tantusz, a NAV a levelet harom hettel korabban kuldte, ennyi idobe kerult mig ideert. aznap ejjel fel is hivtam a hivtalt, megerdeklodve mi tortent, es vegre megertettem. valoban atkuldtek nekik az osszes adatomat, es ok azon mod cselekedtek is, kerelmeztek nekem egy uj kartyat, amin az szerepel:
Lakohely: Kulfoldi cim
Bejelnetesi ido:  . .

remek! mar csak annyi volt hatra hogy felhivjam a NAV-os ugyintezomet, aki egyebkent eddigre mar harmadszor is kikuldte a fenit fenyegeto a levelet, siettetes-keppen. eloszor meglepodtem rajta, de aztan megertettem, hogy magyar burokratikus szervtol ez termeszetes, az emlekeztetes gesztusa sem lehet fenyegetes nelkuli. egyebkent osszeadva az ezzel a holggyel elskypolt perceket talan mar majdnem egy jo fel orat beszeltunk eddigre. jo hangnemben bucsuztunk el, megkoszontem a turelmet es kedvesseget, illetve a turelmet ujfent. ugyanis ez az egesz tortenet kb 10 honapot vett igenybe (amiben volt 5 honap csusztatas a penztelensegem miatt), illetve korulbelul 400 dollart.
hat tenyleg egyszerubb lett volna otthon elintezni.

No comments:

Post a Comment