Tuesday, September 26, 2017

a terv

az, hogy a legkesobb ket even belul egy Vestas nevu cegnel fogok dolgozni. ez egy eredetileg dan ceg, ma mar nemzetkozi multi, akik 1979 ota foglalkoznak szelturbinak gyartasaval. a Vestas a vilag a legnagyobb szelenergetikai vallalata.
es hogy mit fogok csinalni, hat uzleti analitikat (business analytics).


egy kicsit lassabbra veve a tempot, valahogy igy nez ki a dolog.

mar egy ideje gondolkodom azon, hogy mit fogok tudni kezdeni az itteni iskolazottsagommal. nagyon eros diploma programban vagyok az egyetemen, lenyegeben a legertekesebb kepzest vegzem amit a University Portland-on talalni lehet. Master of Sciences in Operation and Technology Management. effektive az informacious technologia es az uzlet menedzsment hibridje, amit egyelore nagyon keves helyen oktatnak.

korulbelul fel eve eldontottem, hogy a ket lehetseges ut kozul, amit ebben a kepzesben valasztani lehet ("operations" es "technology"), en a masodikra fogok koncentralni, es valoszinuleg adatertelmezessel fogok foglalkozni. nem valoszinu hogy adat tudos leszek (vagy ha tetszik Data Scientist, Data Miner, Data Wrangler, stb) hanem egy olyan kozepszintu manager aki erti mind a ket vilagot: az uzlet nyelvet es az adatbanyaszok nyelvet is.
ez egy mostanaban kiviragzo terulet, hatalmas piaccal. szinte nincs olyan iparag, ahol ne termelenenek irdatlan mennyisegu adatot a tranzakciokkal, a vasarlok kovetesevel, a technologiai fejlesztesekkel (vagy eppen a szelero es irany allando meresevele), viszont szinte mindenhol hianycikk olyan fajta uzletember aki hidat alkot a inforamcios technologia es a vallalatvezetes vilaga kozott. szoval mar egy ideje tudom, hogy ez nem volt rossz dontes, azt viszont nem tudtam hogy pontosan mihez is fogok kezdeni vele.

ha elnezegetem az itteni orias cegeket (Nike, Daimler, Adidas, stb), akkor mindig arra jutok, hogy engem ezek nem erdekelnek. semmi nem motival hogy cipokkel, kamiaonokkal, biztositassal, intel chipekkel, stb foglalkozzak egesz eletemben.
csak veletlenul kezdtem el beszelgetni a szomszedommal, aki a Vestasnal dolgozik mar masfel eve. igazabol gozom sem volt rola hogy mit csinalnak, csak azt lattam, hogy jol bannak Nathannel, viszik kulfoldre treningekre, es dacara anak, hogy amikor allast keresett, a ket lehetseges helyi ceg kozul a masikat preferealta (a spanyol Iberdrolat), megis ugy tunik, hogy nagyszeruen elvan a Vestasnal.

nehany ora beszlegtes es par uveg sor utan kezdett kirajzolodni, hogy ez akar meg engem is erdekelhet. masnap reggelre pedig egyenesen bele voltam bolondulva az otletbe. meghozza abba, hogy kivegyem a reszem abban a folyamatban, ami szepen lassan lejebb huzza majd a szelenergia altal termelet aram pricepoint-jat, mint a foldgazet, azaz tenyleges energetikai forradalmat hoz. most pont ebben a fazisban van az iparag. korulbelul egy aron lehet venni a kettot, de az eloallitasuk nagyon kontrasztos.


a foldgaz egy kornyezetvedelmileg es geopolitikailag elkepesztoen karos energiaforras. foleg a palagaz kitermelesek beindulasa ota itt nagyon sok kritika eri az iparagat, ivoviz szennyezesek, foldrengesek okozasa miatt (itt, amerikaban). ami meg a nemzetkozi politikat illeti, eleg csak a katari blokadra gondolni (ahol Szaud Arabai igyekszik agyonnyomni ezt a pici felszigetet es kisajatitani az oriasi Pars gazmezot), vagy arra rettenet olcso foldgazra, amivel az oroszok akarjak elarasztani Europat, tobbek kozott Magyarorszagon keresztul. tudjatok: Eszaki Aramlat, Deli Aramlat, torokok, bolgarok, nemetek, tranzitorszagok, az ukran haboru, stb.

vissza az en tervemhez.
most tartok az egyetemi tanulmanyok felenel, azaz meg nagyon korai lenne munkat keresnem egy feldiplomaval.
meg ugy altalaban is nagyon sokat gondolkodtam a munkakeresesen. mar azelott is, hogy megtalaltam a Vestast, ugy dontottem, hogy nem munkat, hanem ceget fogok keresni magamnak (aminek a misszioja osszeegyeztetheto a vilagnezetemmel), es elkezdem oket megdolgozni olyan koran, amennyire csak lehet, hogy mire tenyleg keszen alljak nekik dolgozni, mar pontosan tudjak majd hogy ki vagyok es mit akarok. illetve azt, hogy mennyire el vagyok kotelezve a ceg mellett.



aztan jott az iment emlitett beszelgetes Nathannel es kristaly tiszta lett, hogy meg is van a ceg. Vestas Wind Systems A/S, meghozza itt, Portlandben. 2003-ban telepitettek at ide az eszak amerikai kozpontjukat a kaliforniai Palm Springsbol.
konkretan ket utat neztem ki magamnak. egyreszt igyekszem igyekszem kiepiteni az ismerosi halomat a vallalat helyi kozpontjaban (kb 400-an dolgoznak itt Portlandban), masreszt meg jelentkeztem egy kezdo munkara is (Beszerzesi Elemzo, azaz Procurement Analyst).

amikor ezt elkezdtem tervezni, az egyetemi intezmeny ahol tanulok (Pamplin School of Business), eppen kezdett terjeszkedni a Vestas fele akarcsak en. volt is egy ugy nevezett Info Session-unk, ami  egyfajta pitch meeting, ahol az uzleti iskola adminisztracios reszlege probalja eladni a kepzesunket a vallalat alkalmazottjainak. ez nem szokatlan, hiszen ok nem tudnak rolunk semmit, nekunk meg kellenek az uj diakok, akik ki tudjak perkalni a kurzusonkenti 3800 dollaros (1 millio forint) tandijat. 11 kurzus a kepzes, szoval ez nem kis penz itt sem.
az itteni graduate recruiter (Lilia) elhivott erre a meetingre, es megkertek hogy diak szemmel jellemezzem az szakot. mit tanulok, mire lesz jo, mennyire nehez, mik az eszkozok, programok amiket hasznalunk, stb. ez tok jol sikerult, effektive tobbet kerdezett tolem a teremben osszegyult husz Vestas alkalmazott, mint a notol aki tartotta az Info Session tobbi reszet.

ebbol a talalkozobol sikerult is nemi kapcsolati toket csinalnom, ami odaig vezetett, hogy a Vestas human eroforras osztalyan megismertek a nevemet, es amikor megemlitettem, hogy jelentkeztem az egyik entry level allasra (azaz kezdo szintu munkara), akkor utana is neztek a jelentkezesemnek, es lett belole egy telefonos interjum. ez az interju mult heten volt, es nagyon technikai volt, joval nehezebb mint amire szamitottam. hogy mi lesz belole, majd egy kesobb kiderul, de ha mast nem, gyakorlasnak remek volt.

kozben email beszelgetesben vagyok egy volt UP-s alumnusszal, aki mar egy evtizede a Vestasnal dolgozik. azert csak emailezunk, mert Marc most eppen Manilaban van (Fulop Szigetek) fel evig, es a Vestas ottani kozpontjanak dolgozik. nagyon jo fej hogy segiteni akar, de az idobeosztasa elkepesztoen suru. most eppen Tokioba kellett repulnie, onnan meg Daniaba megy egy hetre. amit Marc munkaja megkivan, az nagyszeruen jelkepezi mennyire nemzetkozi is ez a vallalat.

mindekozben kideritettem, hogy van egy nagyon erdekes es ertekes graduate kepzes is a cegnel. lenyegeben friss diplomasokanak szol, akik vagy mostanaban fejezik be a tanulmanyaikat, vagy nemreg szereztek meg a diplomajukat (gondolom egy-ket ev a hatar ebben). egy szo mint szaz, diplomas tovabbkepzes, meghozza nemzetkozi. ket eves program, ami ilyen forman kell elkepzelni.


mindket evet egy-egy nemzetkozi kozpontban kell lehuzni, mentor programban, utana viszont (feltetelezem) a kozep/felsovezetesbe lehet bejutni. errol az opciorol meg sokat tudok, de mar irtam annak a nonek a human eroforras osztalyon, aki ezt a programot igazgatja itt Portlandben.

amikor errol az opciorol beszeltem Christyanne-nel, o is nagyon folvidult. nagyon birna, ha a lanyokat egy-egy evre elvinnenk mondjuk Daniaba, aztan meg Indiaba. mar meg is nezte, es megnyugtatolag mondta, hogy nem kell majd az ovodaert, vagy iskolaert fizetnunk Daniaban...

-------------------
hat most itt tartok.
- az egyetemi programban nagyon erosen teljesitek. a tanarok is tudjak ezt, illetve azt is, hogy mindezt (mostmar) ket gyerek es teljesidos munka mellett. szoval az o ajanloleveleikre szamithatok majd biztosan. 
- a kis kapcsolati halmazom lassan-lassan novekszik ennel a cegnel. meglatjuk mire lesz majd eleg.
- kozpen pedig nezek beiratkoztam egy coursera kurzusra, ahol a szelenergiarol tanulok, bar most igazabol csak auditalok, mert masra nincsen se idom, se energiam, se kedvem. igy is rettentesen el vagyok maradva, de egyszeruen nem vehetek el tobb idot se a csaladtol, se sajat magamtol.

-------------------

legkozelebb valoszinuleg fel ev mulva fogok irni majd ebben a temaban ujra. tudom hogy elsietett es nehol kesze-kusza lett, de mindenkeppen meg akartam mar irni, hogy mit hajtok a munka mellett.

2 comments:

  1. Remek terv ez. Szerintem menni fog! És hozzád passzoló lenne.mindent bele!

    ReplyDelete
  2. szerintem is jo terv, de neha kicsit megtorok a sulya alatt. nagy vallalas, foleg ket kicsi gyerek meg egy rozoga haz mellett.
    meg hat a tudasom meg nagyon messze van attol hogy realis eselyem is legyen.

    ReplyDelete