Sunday, January 1, 2023

2022

ebben ez evben tertunk vissza a kvazi normalis kerekvagasba. Lenke junius vegen lett ot eves, es igy o is megkapta a ket a nyaron. Eszme az elso emlekeztetot, mi meg a masodikat. tovabbra is ovatosak vagyunk, de a kozossegi eletunk mar majdnem olyan mint amilyen a koronavirus elott volt.  

a nyar nagyon izgalmas volt:
- megtanitottam a lanyokat biciklizni
- megtanitottam Eszmet uszni
- Lenke pedig legtoranara jart

a hazunkara folkerult 21 napelem. ez nagy munka volt (bonyolult, hosszu, egy csomo szakember kellett hozza), de az elso ket honapban - szeptember, oktober - effektive lenullazta az amugy ~$100-os villanyszamlankat. es mindezt olyan allami, es szovetsegi tamogatosokkal, adokreditekkel, amiknek hala a befektetes ertekenek minndossze egy-harmadat kellett tenylegesen allnunk.

mindez groteszk modon azer valosulhatott meg, mert meghalt a szomszed Covidban. amig elt, addig sosem engedte volna meg, hogy kivagjuk azokat a fakat, amik bearnyekoltak a hazunk tetejet (amik egyebkent a mi telkunkon vannak, csak valamikor evekkel korabbban, valamiert a kerites masfel meterrel kozelebb lett felepitve hozzank, mint kellett volna. ezeket Gil, Larissa ferje vagta ki, en meg azokat amik a hatso udvarban voltak.


iden Christyanne munkaba allt itt St Johnsban, egy biztositasi irodaban. ezt az allast ugy szerezte, hogy felhivta a helyi State Farm irodat, a napelemek folszerelese miatt, mert ezzel ki akarta egesziteni a biztositasunkat. elore kikutatta, hogy milyen biztositasi csomag modositasokkal jar az ilyen ertek hozzaadasa egy csaladi hazhoz, amin a telefon masik oldalan levo ugynok kicsit meg volt lepodve. majd beszeltek meg husz percet mas szakmai kerdesekrol, aminek  a vegen az ugynok (aki mellesleg a helyi iroda egyik tulaja) megkerdezte C-t hogy akar -e naluk dolgozni. egy hettel kesobb megegyeztek a reszletekrol, majd Christyanne letette a kotelezo vizsgat, es most harom honapja "insurance producer"-kent dolgozik

bicilklozes teren meg ket ujdonsag van:
- en elkezdtem a nyaron rendszeresen bejarni munkaba, es igy ismet vannak hetkoznapok (ketto vagy harom), amikor egy orat biciklizek. hianyzott is ez nagyon
- Christyanne vett egy elektromos teherbiciklit. a lanyok eloszor tartottak tole egy kicsit, de mostanra nagyon belejottek abba, hogy felpattannak a hatso ulesekre es egymasba kapaszkodva szallitjuk oket. vagyis inkabb C mint en. en maradok makacsul a klasszikus pedalozasnal


es akkor meg egy utolso dolog a biciklizesrol: eljott a kijozanodas pillanata is. a nyaron egyszer osszeszamoltam, hogy 12 bicikli volt a haznal. gyorsan el is adtam, ajandekoztam parat. most mar csak 9 van

6 hetet toltottunk  magyaroszagon, szinte vegig kesztolcon. lenyegeben a tavaszt. jol volt otthon, ezt illusztraja is egy csomo fenykepes bejegyzes a blogon ebbol az evbol. volt egy csomo  dolog amikrol elore tudtam, hogy nagyszeruek lesznek ebben a hat hetben, de amire nem szamitottam, es nagyon kellemes nosztalgia meglepeteskent ert azok a Pilis zold gyikjai es az idei ev cserebogarai voltak. 

az ev vegen meg az egesz csalad ideutazott karacsonyozni

Eszmet attettuk spanyol oktatasbol angol nyelvu okatatasba. erre azert volt szukseg, mert a Covid evekben lenyegeben  stagnalt a spanyol es az akademikus keszsegeinek fejlodese (olvasas, iras, matek). tudjuk hogy elobb utobb atkoltozunk Europaba, es nem dobhatjjuk bele ot ott a melyvizbe ugy hogy meg a sekelyben sem tud uszni.
amiota az angol tannylevu osztalyba jar, a matekja feljott az elvart szintre, es a masik ket keszseg is kozel van a harmadikos elvarasokhoz.

Lenke ovodaba jar, vele nem is kiserleteztunk a spanyollal. o nagyon jo szinten van keszsegekben, peldaul ilyen az irasa ("a hot summer day I was walking in the woods when I saw a wolf")

en belevagtam ket uj hobbiba, es mind a kettoben csak felutig jutottam
- az egyiket ugy hivjak rockhounding, azaz "sziklavadaszat. ez itt azt jelenti, hogy elsosorban ocean-, folyo- vagy topartokon amator geologuskent erdekes szikladarabokat, asvanyokat, vagy fossziliakat keresgel az ember. Oregonban leginkabb achatokat es jaspis-koveket lehet talalni. persze lehet dombokon, sivatagban, hegyekben, barlangokban is ugyanezt csinalni, csak ott altalaban tobb kihivassal szembesul az ember. itt Oregonban a "szarazon" talalhatoak villamtojasoknapkovek, sot meg obszidian (sarkanyko) is. reszemrol a gyujtes mar megy, de a feldolgozasra (tisztitas, vagas, csiszolas) egyelore meg nem volt idom, es a belathato jovoben nem is lesz. Itt van nehany jo talalat 2022-bol


- a masikat meg minifestesnek, pontosabban tarsasajatekok es szerepjatok mini figurainak kifestese. errol mar majdnem egy eve tanulgatok (alap koncepciokat, festesi modszereket, kulonbozo markaju festekeket, ecseteket, trukkos megoldasokat, stilusokat, stb.), megszereztem mar egy csomo mindent, de csak addig jutottam, hogy egy halom figurat le"primoltam", azaz az alap szineket rajuk fujtam. ehhez is tobb ido kell mint amennyi nekem mostanaban van. mindenesetre az alienjeim most igy neznek ki


a leglatvanyosabb dolog amit iden lattunk azok a sziklaugrok voltak a blue poolnal. ez egy igazan szep hely Oregonban, a mckenzie folyo menten, ahova 40-60 percbe telik elturazni a legkozelebbi parkolobol (foleg gyerekekkel):  egy szikla "godor"-rol van szo, ahol a felszin alatt elobukkan a folyo es egy kicsi, de nagyon mely kek toban osszegyulik a rettentesen hideg viz, mielott tovabbindulna a folyam. igy nez ki, foldontuliul kek.

amikor ott voltunk volt harom srac, akik kb 50 meter magassagbol ugraltak a jeghideg vizbe. valahogy igy nezett ki:

ebben az evben Nick es en sokat tarsasoztunk. elobb csutortok estenkent, majd pentek estenkent jatszottunk ket-harom orat  (Spirit Island, Pandemic, Pandemic: Iberia, X-COM, Terraforming Mars). ez meg jobban megerositette a baratsagomat Nickkel.

reszemrol az egyik legnagyobb munka a napelem felszerelesre valo keszules volt. kiszedtem egy sor keritest es masfel meterrel odebb vittem. ez egy tanulsagos es erdemes munka volt. Nick es Lenke es Christyanne segitett.

folytattam a szomszed lebontott keritesenek ujrahasznositasat. itt van par ujabb polc, amikkel a furdoszobat tettuk kicsit elhetobbe:


az ev szerszama ketseg kivul az elektromos lancfuresz lett, amit Christyanne vett azert, hogy felgyorsitsuk a haz koruli fakivagasokat. kicsit batortalanul alltam hozza eloszor, de vegul nagyon megbaratztunk. ennek hala meg is eletem elso farakasat. 


----------------------------------

munkaban minden a legnagyobb rendben volt ebben az evben. sot! a projektem egy jol ismert siker sztori lett a cegnel, a mernok osztalyon belul es kivul is. olyannnyira, hogy amikor a vezerigazgatosagnal a mernokok bemutattak, mik a legfontosabb hatekoppnysagi projektjeink, akkor a kivalasztott hatba belekerult az en projektem (Wire Harness Improvement), mi tobb, az elso volt a sorban. a csapatom nagyszeruen osszesokott es eros utemben halad elore, ugyhogy iden egy kis meglepetest is sikerult megosztanom veluk, amit itt swag-nek hivnak. magyarra forditva szajre, kb arra gondoljatok, amikor egy ceg vagy egy csoport ad egy csomo sajat logos tollat, polot, fuzetet, bogret, stb az alkalmazottainak. en egy szerszam taskat egy egy elemlampat adtam ajandekba az en csapatomnak. 

az ev egyik csucspontja az volt amikor egy hetre elutaztam ket munkatarsammal Eszak Karolinaba meglatogatni az ottani gyarainkat. negy kulonbozo telephelyen voltunk (Cleveland, Mount Holly, Gastonia, Gaffney) es mind a negy helyen rengeteget tanultunk az uzletunk mukodesebol. minden tiszteletem azoke a munkasoke akik mukodo kamionokat szerelnek ossze hihetetlen komplexitassal.

a legviccessebb az volt iden amikor "megunnepeltuk" hogy a fulke osztaly atvette a kabelezest a mechatronika osztalytol. nezzteke csak azt a 12 ket meteres gyonyoru szornyuseget!

egy csomo tervem is van a jovo evre nezve. harom kulonbozo alprojekt beinditasan dolgozom a Wire Harness Improvement-en belul. egyik sem konnyu, de mind a haromnak komoly hatasa lehet arra, hogyan vegezzuk a munkankat a kabelezes tervezesekor, eloallitasanal es a kamionra belszereles kozben. 

viszont most ugy fest, hogy en ezt mar valaki mas fogja helyettem vegig vinni. a helyzet ugyanis az, hogy augusztusban Nemetorszagban kezdek majd dolgozni egy nemzetkozi projekt manager pozicioban. a stuttgarti es a portlandi mernokok kozos technikai projektejeinek elokesziteset fogom igazgatni. ez friss hir, masfel hete fogadtam el az allasajanlatot.
2023 izgalmas ev lesz!  

No comments:

Post a Comment